Thematiek

In de film vertellen we het verhaal van Saar, in haar hoofd leeft de baby nog,  in de babykamer waar ze veel tijd doorbrengt heeft ze de ruimte om haar moedergevoelens te uiten. In de rest van het huis, leeft de baby niet en zien we haar worsteling met het leven en deze oneindige leegte.  

 

Deze disconnectie is een belangrijke thematiek in de film. Het niet meer in staat zijn om te verbinden, je ziet dat het leven mooi is, maar je ervaart het niet meer. Je gevoelsleven lijkt hiervoor afgesloten.

 

Je loopt in het leven, maar je bent er niet.

 

Connectie & disconnectie wisselen elkaar af. Saar is in staat om een diepe connectie aan te gaan met haar baby, die overleden is. Deze connectie is zo puur maar bestaat dus alleen in haar gedachten.


Naast deze diepe connectie is ze in de rest van haar leven uit verbinding. Ze ziet de schoonheid om haar heen, maar kan er niet mee verbinden. Ze ziet haar vriend Tim, maar kan er niet mee verbinden. Ze leeft als het ware in een vacuüm.


Ze wil er wel doorheen bewegen, maar wanneer ze weer verbindt met het leven, is er eerst een groot verdriet en het toelaten daar is ze nog niet klaar voor.

Natuur staat voor de puurste vorm van leven. In de natuur hoef je alleen maar te zijn. Nieuw leven is puur, ook de dood kent deze pure vorm. In de wereld van Saar heeft geboorte en dood zich zo snel laten zien, dat deze acceptatie niet direct mogelijk is. De overgang van nieuw leven naar dood is zo abrupt, zo onnatuurlijk voelt het aan.

 

De natuur, de schoonheid daarvan wil ik laten bestaan in het Art werk. Kiezen voor leven in huis, in de vorm van bloemen en planten.


Ook te werken met natuurlijke tinten. De omgeving van Saar is prachtig, dus alles is er al, maar wanneer je zoveel pijn in je draagt kan je dit niet zien. Deze frictie wil ik voelbaar maken. Verstilling die we vinden in de natuur, vinden we terug in de cameravoering. Verstilling wanneer je weet te verbinden. Ook verstilling wanneer je niet weet te verbinden en de pijnlijkheid daarvan. Veel tijd en aandacht voor details.

 

Acceptatie; kan je wegrennen voor de realiteit? Deze thematiek is verweven door de gehele film, jezelf aan kijken en de waarheid zien voor wat deze is. Vluchten of zijn, Tim en Saar vluchten beiden op hun eigen manier.